101
    102
    103
    104
    105
    201
    202
    203
    204
    301
    302
    303
    304
    305

    Helena HavlikovaV neděli skončil 54. ročník mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl. Jeho bohatý program se letos rozšířil o nový prostor a pro něj velice vhodně zvolené původní nastudování opery: v citlivě zrekonstruovaném rokokovém zámku v Nových Hradech nedaleko Litomyšle zazněla adaptace semi-opery anglického barokního skladatele Henryho Purcella (1659-1695) Královna víl, vycházející volně ze Shakespearovy komedie Sen noci svatojánské. Nápad využít komorní amfiteátr v zámeckých zahradách (včetně zajištění autobusové dopravy z/do Litomyšle) byl excelentní  – a lze jen doufat, že se Nové Hrady stanou trvalou součástí festivalu.

    Unikátní areál i jeho genia loci, doslova z trosek znovu uvádějí v život manželé Petr a Magda Kučerovi, kteří zámek přezdívaný české Versailles, vybudovaný v druhé půli 18. století hrabětem Harbuvalem de Chamaré, zakoupili v roce 1997 a zdevastovaný rozsáhlý areál (který za komunistů sloužil i jako vepřín) postupně nejen rekonstruují, ale otevírají veřejnosti. Klobouk dolů před jejich uměním znovuožit nejen budovy a zahrady, ale poskytnout tyto skvostné prostory pro pořádání kulturních akcí. Dokonce tak, že dokážou na provoz zámku vydělat bez dotací. Součástí „site specific“ festivalové performance ostatně byla vlastnímu představení předcházející prohlídka zámeckých komnat a dalších objektů (unikátního muzea cyklistiky, muzea anglických klobouků nebo zahradního bludiště z tisů, ve kterém se skutečně dalo zabloudit), spojená s malými divadelními a hudebními „předkrmy“ – výukou barokního tance, hudebními miniprodukcemi a skutečným občerstvením (zahrnutého v ceně vstupenky) od zmrzliny po výtečný dančí guláš (z vlastního chovu). A bylo milé, že majitelé zámku (rodina tu skutečně bydlí) návštěvníky osobně vítali a všestranně se starali, aby vše probíhalo k „prokomponované“ spokojenosti.Semi-opera je specifický anglický žánr hudebního divadla, které vzniklo jako reakce londýnských divadelníků na rozpínavou konkurenci Francouzů a Italů. Skloubila anglickou zálibu v činohře, tradici tzv. masques, výpravných dvorských scénických her se zpěvy a tanci – a příliv francouzské tragédie lyrique s okázalou výpravou. Od 70. let 17. století se v londýnských veřejných divadlech, která si na sebe musela tvrdě vydělávat, ustálil model, který bychom dnes mohli přirovnat k muzikálu. S tím podstatným rozdílem, že děj činohry se k hudebním částem (zpívaným a tanečním) vztahoval jen velmi volně. A ani jednotlivé hudební části, které se nazývají masques, dějově nesouvisejí. Dle tehdejších zvyklostí nebylo vhodné, aby činoherci zpívali, zpěv byl vyhrazen bytostem nadpřirozeným, postavám alegorickým, lidovým nebo exotickým To je právě případ Purcellovy Královny víl (The Fairy Queen), prvně uvedené v Královnině divadle Dorset Garden v roce 1692. Už název Královna víl napovídá, že s věrností Shakespearovu originálu to sto let od původního uvedení Snu noci svatojanské v jeho anglické domovině nebrali úzkostlivě vážně. Publikum v době restaurace Stuartovců se chtělo hlavně bavit. A Shakespearova komedie o sporu královny víl Titáne a jejího manžela Oberona, obětí jejichž kouzel se stanou i dva milenecké páry a partička jadrných řemeslníků, se stala vítaným východiskem pro adaptaci pro semi-operu. Byla to prý nejokázalejší, nejdražší podívaná desetiletí v luxusním divadle, které bylo vybaveno zařízeními pro scénické efekty: alegorické bytosti jezdily v kočárech tažených pávy, sestupovaly v mlze z oblaků, na scéně byly honosné parky s řekami, fontány, které přemosťovali draci a pluly po nich labutě, které se proměňovaly v tanečníky. V takové podívané vystupovalo v původní Shakespearově komedii 16 činoherců až desítka sólistů, sbor a tanečníci. V Královně víl je 19 zpěvních rolí, které postupně obsáhnou dvě sopranistky, jeden kontratenorista, 1 tenorista, 1 barytonista a jeden bas. Orchestr je kromě smyčců a nástrojů kontinua obsazen ještě flétnami, hoboji, fagoty a trubkami. I délka představení musela být značná, když si uvědomíme, že se sice v Shakespearově činoherním textu škrtalo, ale jen pět samostatných hudebních epizod a ještě další hudba, která se tehdy hrála už při příchodu diváků do divadla, trvá více než dvě hodiny. V semiopeře Královna víl je do Shakespearova Snu noci svatojánské vloženo pět masques: první je umístěna ve chvíli, kdy královna víl Titánie poroučí vílám, aby pobavily jejího oblíbence – indiánského chlapce. Purcell se ukazuje jako mistr hudebního vyjádření komické opilecké scény s ironickou nadsázkou, kterou vychutnáme i bez znalosti dobové narážky na konkrétního básníka, což jí dodávalo na další peprnosti. Purcell a dnes neznámý autor úpravy Shakespearovy hry a nového textu pro hudební části, velmi pravděpodobně ředitel a herec Královnina divadla Thomas Betterton, totiž klidně vypustili úvodní Shakesparův výstup athénského vládce Thesea, aby na konec prvního jednání zařadili scénu, v níž víly mučí a pošťuchují básníka tak dlouho, dokud neodpřisáhne, že jako poeta nestojí za nic a ještě ke všemu pije. Druhá maska se zcela jinou atmosférou začíná ve chvíli, kdy se Oberon chystá natřít Titánii víčka kouzelnou milostnou šťávou. Titánii ukolébávají alegorické postavy Noci, Tajemství, Mlčenlivosti a Spánku. Třetí maska je zařazena v situaci, kdy se Titanie probudí a zamiluje se do Klubka s oslí hlavou. Masce dominuje jadrně zemitá scéna dvou venkovanů Coridona a Mopsy (pro zvýšení komického efektu obsazené kontratenoristou) s parodií panského namlouvání a jadrnými sexuálními narážkami. Jiná maska zařazená do činoherní situace, kdy Oberon probudí Titánii, je oslavou jejich usmíření. Zářící bůh Foibos se objeví v mraku taženém čtyřmi koňmi, oznámí konec zimy a následuje výstup čtyř ročních dob. Pátá maska je nejfantastičtější ze všech:  je to jakási čínská orientální analogie našeho ráje s opěvováním krásy, radosti a svobody lásky ve zlatém věku.Zatímco před dvěma lety měli diváci festivalu Hudba Znojmo jedinečnou příležitost vyzkoušet „na vlastní kůži“ osobitou kombinací činohry a hudby při kompletním uvedení semiopery Král Artuš dramatika Johna Drydena a skladatele Henryho Purcella, na Smetanově Litomyšli zazněla volná adaptace výběru z Purcellovy hudby ke Královně víl režisérky Magdaleny Švecové (bez činohry). V jeden a půl hodinové produkci s pěti sólisty, pěti tanečníky a chlapeckým pěveckým sborem v základním obrysu sledovala děj Shakespearovy komedie. Zpívalo se anglicky, ale příběh a vztahy postav byly podány natolik srozumitelně, že divákům pro orientaci stačila základní středoškolská znalost Shakespearovy předlohy. Vzhledem k tomu, že představení začínalo až po 21. hodině po setmění, další zestručnění by adaptaci prospělo.

    Magdalena Švecová s výtvarnicí Radkou Mizerovou a choreografkou Terezou Indrákovou i světelným designérem Jakubem Sloupem vyšli z možností, které poskytuje „antický“ amfiteátr se vzrostlými tisy, které uzavírají půlkruh travnatého jeviště. Mezi těmi „dekoracemi“ účinkující na „kouzelný palouk“ přicházeli a v jejich stínech mizeli. V nastupující tmě se vtipně uplatnily roztodivné světélkující „koruny“ bohů i veselé svítící „čepičky“ kluků chlapeckého sboru. Počet rolí i sólistů těchto mnohočetných manželsko-předmanželských hádek, záměn, komických střetů i závěrečných usmíření byl zredukován na Titanii (Lenka Máčiková), Oberona (Jiří Sulženko), Vílu/Junonu (Anna Hlavenková), Elfa/Foibose/Mopsu (Jaroslav Březina) a buranského řemeslníka Klubka (Jan Šťáva). Všichni v nesnadných přírodních podmínkách osvědčili jistotu zvládnutí pěveckých partů i herecké umění, včetně komediálního. Inscenaci propojil výborný Jonáš Janků v taneční roli Puka. A hemžení nezbedných elfů i sborové partie skvěle obstarali Boni pueri se sbormistry Pavlem Horákem a Markem Štrynclem. Od cembala vedl soubor historických nástrojů Le Chamarré Château Ensemble. Poměřovat hudební nastudování třeba vytříbenou nahrávkou Les Arts Florissants  s Williamem Christiem by bylo nespravedlivé. Už jen naladit historické nástroje v přírodní „koupelně“ (bylo asi s 30° C a vlhkost jako v prádelně) je prakticky nemožné – přestávka sloužila doladění cembala, natažení prasklé střevové struny nebo vysušení tympánů fénem. Počasí ale nakonec bylo produkci příznivé – nepršelo a vybouřilo se jinde (jakkoliv pořadatelé měli pro případ deště připraven špýchar). Celý „prokomponovaný“ večer v areálu novohradského zámku, korunovaný Královnou víl, rozšířil dramaturgii festivalu Smetanova Litomyšl o další rozměr. Zahradní amfiteátr s kapacitou asi 150 diváků byl 4. července nejen zcela naplněn: výletem, zámkem i Purcellem nadšení diváci inscenaci odměnili dlouhým potleskem.

    Helena Havlíková pro OperaPlus.cz

    Čeština (Česká republika)English (United Kingdom)